Please use this identifier to cite or link to this item:
https://doi.org/10.48548/pubdata-530
Resource type | Dissertation |
Title(s) | Sprachliche Heterogenität im Fachunterricht: Modellierung und Messung professioneller Kompetenzen von (angehenden) Lehrkräften |
Alternative title(s) | Linguistic heterogeneity in content teaching: Modeling and measuring professional competencies of (preservice) teachers |
DOI | 10.48548/pubdata-530 |
Handle | 20.500.14123/565 |
Creator | Hammer, Svenja 116554234X |
Referee | Ehmke, Timo 0000-0001-9572-2185 136665438 Lengyel, Drorit 138210462 Koch-Priewe, Barbara 124214193 |
Advisor | Ehmke, Timo 0000-0001-9572-2185 136665438 |
Abstract | Teachers require professional competencies to adequately facilitate multilingual learners. Thus, learning opportunities regarding linguistic heterogeneity during university studies are pivotal. To identify and evaluate adequate opportunities to learn, this thesis focuses on (1) modelling cognitive and motivational-affective facets of professional competency for Linguistic Heterogeneity, and (2) measuring the cognitive facets with the DaZKom-test and the motivational-affective facets with a questionnaire. This thesis reports the validation of the test score interpretation of the DaZKom-test, the identification of types concerning (pre-service) teachers´ beliefs towards multilingualism in school, and a theoretically broadened competency model that enables to compare (pre-service) teachers' competencies. In combination, this work represents an important step towards a better understanding of teacher education regarding teaching multilingual learners. Lehrkräfte benötigen professionelle Kompetenzen, um den spezifischen Bedürfnissen von mehrsprachigen Schülern gerecht zu werden. Gelegenheiten zum Kompetenzerwerb im Bereich sprachlicher Heterogenität sind daher unerlässlich in der Lehramtsausbildung. Um angemessene Lerngelegenheiten identifizieren und evaluieren zu können, werden in dieser Arbeit zum einen die kognitiven und motivational-affektiven Facetten professioneller Kompetenz für den Bereich Sprachliche Heterogenität modelliert. Zum anderen werden ein Testinstrument zur Messung der kognitiven Facetten (DaZKom-Test) sowie ein Fragebogen zur Erfassung motivational-affektiver Facetten vorgestellt. Die vorliegende Arbeit informiert über die Validierung der Testwertinterpretation des DaZKom-Tests, die Identifizierung von Typen bezogen auf ihre Überzeugungen zu Mehrsprachigkeit in der Schule bei angehenden Lehrkräften, und stellt ein erweitertes theoretisches Kompetenzmodell vor, welches einen internationalen Vergleich von Kompetenzen (angehender) Lehrer ermöglicht. Anhand der gewonnenen Ergebnisse dieser Arbeit ist ein besseres Verständnis der Lehramtsausbildung in Bezug auf den Umgang mit mehrsprachigen Schülern möglich. |
Language | German English |
Keywords | Multilingualism; Professional Competence; Teacher Education; Mehrsprachigkeit; Lehrkräfte; Berufliche Kompetenz; Lehrkräftebildung; Deutsch als Zweitsprache |
Date of defense | 2016-10-20 |
Year of publication in PubData | 2018 |
Publishing type | First publication |
Date issued | 2018-10-04 |
Creation context | Research |
Granting Institution | Leuphana Universität Lüneburg |
Published by | Medien- und Informationszentrum, Leuphana Universität Lüneburg |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Diss_Hammer.pdf License: Nutzung nach Urheberrecht open-access | 1.67 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in PubData are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
Views
Item Export Bar
Access statistics
Page view(s): 178
Download(s): 36