Bitte benutzen Sie diese Kennung, um auf die Ressource zu verweisen: https://doi.org/10.48548/pubdata-202
RessourcentypZeitschriftenartikel
TitelIrish English and Irish Studies: exploring language use and identity through fictional constructions of laddism
DOI10.48548/pubdata-202
Handle20.500.14123/227
Autor*inTully, Cassandra S.  0000-0001-6444-2789 (University of Extremadura, Cáceres  0174shg90)
Barron, Anne  0000-0003-2962-7985 (Institute of English Studies (IES), Leuphana Universität Lüneburg  02w2y2t16)
Amador-Moreno, Carolina P.  0000-0002-7411-1876 (University of Bergen  03zga2b32)
AbstractThe construction of a linguistic collective identity uses a pool of conscious and unconscious elements that deal with age, gender, or ethnic belonging. In the Irish communicative system, one present-day type of collective masculine identity is that of “the lads.” Previous studies on “laddish” behaviour and performance from literary or social perspectives explored conduct in contexts such as sports, violence, sex, or alcohol. To encourage interdisciplinary research in the field of Irish Studies, this paper analyses the language of “the lads” in literary discourse through corpus linguistics as a contribution to the field of digital humanities. Fourteen novels make up the specialised corpus on which the analysis is based paying attention to verbs of speech and adverbs. The verbs show utterances by “the lads” illustrating and providing aggressiveness and adverbs provide a second layer of meaning. Finally, a number of power struggles these characters experience in interaction are studied to differentiate the status quo of “the lads.”
SpracheEnglisch
SchlagwörterCorpus linguistics; Irish Studies; Masculinity; Irish English
Jahr der Veröffentlichung in PubData2024
Art der VeröffentlichungZweitveröffentlichung
PublikationsversionAkzeptierte Version
Datum der Erstveröffentlichung2023-10-11
EntstehungskontextForschung
Veröffentlicht durchMedien- und Informationszentrum, Leuphana Universität Lüneburg
Zugehörige Ressourcen Beziehungen dieser Publikation
  Informationen zur Erstveröffentlichung
ElementWert
RessourcentypZeitschrift
Titel des RessourcentypsIrish Studies Review
IdentifierDOI: 10.1080/09670882.2023.2264818
Publikationsjahr2023
Band31
Heft4
Seite von bis555 - 570
Verlag / AnbieterTaylor & Francis
Dateien zu dieser Ressource:
Datei Beschreibung GrößeFormat 

Tully_Irish_English_and_Irish_Studies_exploring_language_use_and_identity.pdf
MD5: 5120c20b20860d6ac4b3c73a598cb67a
Lizenz: 
open-access    accessible on 2024-10-11


813.37 kB

Adobe PDF

Alle Ressourcen in diesem Repository sind urheberrechtlich geschützt, soweit nicht anderweitig angezeigt.

Ansichten
Zitationsformate
Datensatz Exporte
Zugriffsstatistik

Seitenaufruf(e): 96

Download(s): 0