Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.48548/pubdata-904
Full metadata record
FieldValue
Resource typeHabilitation
Title(s)Evidenzbasierte Entwicklung von Unterricht und Schule im Kontext neuer Steuerung
Alternative title(s)Evidence-based improvement of instruction and schools in the context of new public management
DOI10.48548/pubdata-904
Handle20.500.14123/943
CreatorPietsch, Marcus  0000-0002-9836-6793  101701924X
AdvisorEhmke, Timo  0000-0001-9572-2185  136665438
AbstractSince the turn of the millenium German schools should be managed by evidence. In this regard, feedback on all levels of the education system plays a central role. Not much is known about how, or even if, those newly introduced measures work. Thus, the present thesis adresses the questions, if an evidence-based improvement of instruction and schools could be successful, how to examine putatitve effects and which mechanisms and context factors are relevant, when it comes to observed effects.

Seit der Jahrtausendwende sollen Schulen in Deutschland evidenzbasiert gesteuert werden. Eine wichtige Rolle spielt dabei die Rückmeldung von Informationen auf verschiedenen Ebenen des Schulsystems. Darüber, ob und wie entsprechende Maßnahmen wirken, ist bislang jedoch nur wenig bekannt. Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich daher mit den Fragen, ob eine evidenzbasierte Schul- und Unterrichtsentwicklung im Kontext Neuer Steuerung gelingen kann, wie Wirkungen systematisch evaluiert werden können und welche Mechanismen und Kontextbedingungen dafür verantwortlich sein können, dass Wirkungen zu beobachten sind oder nicht.
LanguageGerman
KeywordsSchool Improvement; Lebensnaher Unterricht; Schulentwicklung
DDC370 :: Bildung und Erziehung
Date of defense2019-07-01
Year of publication in PubData2019
Publishing typeFirst publication
Date issued2019-08-15
Creation contextResearch
Faculty / departmentFakultät Bildung / Institut für Bildungswissenschaft (IBIWI)
Alternative Idenfier(s)urn:nbn:de:gbv:luen4-opus-145619
NotesDas Rahmenpapier der publikationsbasierten Habilitationsschrift enthält 13 Beiträge
Date of Availability2024-05-31T08:29:57Z
Archiving Facility Medien- und Informationszentrum (Leuphana Universität Lüneburg  02w2y2t16)
Granting InstitutionLeuphana Universität Lüneburg
Published byMedien- und Informationszentrum, Leuphana Universität Lüneburg
  Related Resources
Files in This Item:
File SizeFormat 

Pietsch_Habilitation_Leuphana_20180628.pdf
MD5: 7c34591120e3dc1e6899b1a358c4f1c3
License:  Nutzung nach Urheberrecht
open-access

13.86 MB

Adobe PDF
View/Open

Items in PubData are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Citation formats
Access statistics

Page view(s): 132

Download(s): 117