Please use this identifier to cite or link to this item:
https://doi.org/10.48548/pubdata-593
Resource type | Dissertation |
Title(s) | Professionalisierung im Langzeitpraktikum |
Subtitle(s) | Unterstützung Studierender durch universitäre und schulische Lehrkräftebildner/-innen |
Alternative title(s) | Professionalization in the long term school placement: support of students by university- and school-based teacher educators |
DOI | 10.48548/pubdata-593 |
Handle | 20.500.14123/628 |
Creator | Beckmann, Timo 0000-0002-2740-2291 (Fakultät Bildung, Leuphana Universität Lüneburg 02w2y2t16) |
Referee | Ehmke, Timo 0000-0001-9572-2185 136665438 Kreis, Annelies 1229377077 Besser, Michael 0000-0002-3755-1645 1241696241 |
Advisor | Ehmke, Timo 0000-0001-9572-2185 136665438 |
Abstract | In this introductory paper, the current state of research on learning in long-term-internships in teacher education in light of an adapted utilization-of-learning-opportunities model is reviewed and three sub-studies are described. These sub-studies focus (a) on the cooperation of teacher educators between the first and second phases of teacher training, (b) on the students' inquiry-based learning during the long-term internship and (c) on mentoring conversations of teacher educators from schools, universities and supervisors of the practical training. The results are summarised and implications for research and teacher training are identified. Im Rahmenpapier wird der Forschungsstand zum Lernen in verlängerten Praxisphasen während des Lehramtsstudiums anhand eines adaptierten Angebot-Nutzungs-Modells aufgearbeitet und es werden drei durchgeführte Teilstudien beschrieben. Diese Teilstudien fokussieren (a) die Kooperation von Lehrkräftebildner zwischen erster und zweiter Ausbildungsphase, (b) das Forschende Lernen der Studierenden während des Langzeitpraktikums und (c) Unterrichtsbesprechungen unterschiedlicher Lehrkräftebildner aus Schule, Universität und Vorbereitungsdienst. Die Ergebnisse werden zusammenfassend diskutiert und Implikationen für Forschung und Lehrkräftebildung abgeleitet. |
Language | German |
Date of defense | 2019-10-22 |
Year of publication in PubData | 2020 |
Publishing type | First publication |
Date issued | 2020-02-06 |
Creation context | Research |
Notes | Das Rahmenpapier der kumulativen Dissertation enthält drei Beiträge. |
Granting Institution | Leuphana Universität Lüneburg |
Published by | Medien- und Informationszentrum, Leuphana Universität Lüneburg |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Rahmenpapier_Publikation_Beckmann.pdf License: Nutzung nach Urheberrecht open-access | 915.95 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in PubData are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
Views
Item Export Bar
Access statistics
Page view(s): 108
Download(s): 44