Please use this identifier to cite or link to this item:
https://doi.org/10.48548/pubdata-733
Resource type | Dissertation |
Title(s) | Angehende Lehrpersonen analysieren inklusiven naturwissenschaftlichen Unterricht |
Subtitle(s) | Die Entwicklung von Analysekompetenzen Lehramtsstudierender mit naturwissenschaftlichem Fach in der Sekundarstufe I in Bezug auf inklusiven naturwissenschaftlichen Unterricht |
Alternative title(s) | Pre-service teachers analysing inclusive science education: The analytical competency development of secondary pre-service science teachers regarding inclusive science education |
DOI | 10.48548/pubdata-733 |
Handle | 20.500.14123/771 |
Creator | Egger, Daniela 131507303X |
Referee | Abels, Simone 0000-0003-1332-9326 143076914 Menthe, Jürgen 0000-0002-1904-3882 131812343 Stinken-Rösner, Lisa |
Advisor | Abels, Simone 0000-0003-1332-9326 143076914 |
Abstract | The doctoral project which was embedded in the research project Nawi-In (Teaching Science Education Inclusively) focusses on the development of identifying and analyzing inclusive science education of master students who study teaching science education in secondary schools. Therefore, the master students (N=5) analyzed their own videotaped and foreign videos of inclusive science education framed of a three semester project seminar. The accompanying research during the first and second semester of the proje ct seminar investigated the development of characteristics of self efficacy, beliefs, and self reported pedagogical content knowledge (PCK) towards inclusive science education. The core of this research is the development of a model to evaluate video stimulated reflections of own (pre and post) and foreign inclusive science education (pre, re and post), which were audiotaped and transcribed, to determine and illustrate a developm ent of analytical competencies over the course of three surveys. The Analytical Competency Model (ACM) is a category system that consists of different research about professionalization, expert research about teachers and professional vision. The validation of the ACM was conducted by an expert rating. The results show a clear development of analytical competencies in the student sample. Over the complete evaluation time, they identified more inclusive or exclusive moments and connected them with superior concepts of inclusive science education. Das Promotionsprojekt, das in das Forschungsprojekt Nawi-In (Naturwissenschaftlichen Unterricht inklusiv gestalten – Kompetenzentwicklung von Lehramtsstudierenden für und mit der Praxis) eingebettet ist, fokussiert die Entwicklung von Analysekompetenzen Masterstudierender der Sekundarstufe I mit naturwissenschaftlichem Fach, inklusiven naturwissenschaftlichen Unterricht zu identifizieren und zu analysieren. Hierfür analysierten die Masterstudierenden (N=5) sowohl eigenen videografierten als auch fremden inklusiven naturwissenschaftlichen Unterricht im Rahmen eines dreisemestrigen Projektseminars. Die Begleitforschung, die im ersten und zweiten Semester des Projektseminars stattfand, untersuchte die Entwicklung der Merkmalsausprägungen der Selbstwirksamkeit, Einstellungen und des selbsteingeschätzten fachdidaktischen Wissens (PCK) in Bezug zu inklusivem naturwissenschaftlichen Unterricht. Der Kern der Forschung ist die Entwicklung eines Modells, um die video-stimulierten Reflexionen zum eigenen (pre und post) und fremden inklusiven naturwissenschaftlichen Unterricht (pre, re und post), die audiografiert und transkribiert wurden, auszuwerten und so eine Entwicklung der Analysekompetenzen über die verschiedenen Erhebungszeitpunkte hinweg feststellen und abbilden zu können. Das Analytical Competency Model (ACM) ist ein Kategoriensystem, das aus verschiedenen Forschungen zu Professionalisierung, Expertiseforschung über Lehrpersonen und professioneller Unterrichtswahrnehmung besteht. Validiert wurde das ACM durch das Erstellen eines Expertenratings. Die Ergebnisse zeigen eine deutliche Entwicklung der Analysekompetenzen in der Studierendenstichprobe. Es wurden über den Erhebungszeitraum hinweg mehr Momente als inklusiver naturwissenschaftlicher Unterricht identifiziert und die identifizierten Momente in übergeordnete Konzepte zu inklusivem naturwissenschaftlichen Unterricht eingeordnet. |
Language | German English |
Date of defense | 2023-12-08 |
Year of publication in PubData | 2024 |
Publishing type | First publication |
Date issued | 2024-01-04 |
Creation context | Research |
Notes | Das Rahmenpapier der kumulativen Dissertation enthält drei Fachartikel. |
Granting Institution | Leuphana Universität Lüneburg |
Published by | Medien- und Informationszentrum, Leuphana Universität Lüneburg |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Dissertation_2023_Egger_Daniela_Angehende.pdf License: Nutzung nach Urheberrecht open-access | 8.09 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in PubData are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
Views
Item Export Bar
Access statistics
Page view(s): 126
Download(s): 16