Please use this identifier to cite or link to this item:
https://doi.org/10.48548/pubdata-635
Full metadata record
Field | Value |
---|---|
Resource type | Dissertation |
Title(s) | "Futurhythmaschinen": Drum-Machines und die Zukünfte auditiver Kulturen |
Alternative title(s) | "Futurhythmachines": Drum-machines and the futures of auditory cultures |
DOI | 10.48548/pubdata-635 |
Handle | 20.500.14123/670 |
Creator | Pelleter, Malte 1170118895 |
Advisor | Großmann, Rolf 0000-0001-9750-5811 1036763927 |
Abstract | Drum machines have been ubiquitous pulse generators of current musical creation since the 1980s at the latest. However, the small, inconspicuous boxes in which drum patterns can be programmed have received little scholarly attention until now. Here, for the first time, not only the interwoven technical and cultural histories of these machines are outlined, but the devices themselves are taken seriously as objects of knowledge. Their sound and their new techno-cultural temporalities, conceived via breakbeat and pattern labs of hip-hop, house and techno, allows the straightforwardness of historical narratives to become history itself. They are heard as agents of sonic futurity – aptly named by Kodwo Eshun's term as "futurhythmachines". Drum-Machines sind spätestens seit den 80er Jahren allgegenwärtige Taktgeber aktueller musikalischer Gestaltung. Die kleinen, unscheinbaren Boxen, in denen sich Schlagzeug-Pattern programmieren lassen, haben bisher allerdings kaum wissenschaftliche Aufmerksamkeit erhalten. Hier werden erstmals nicht nur die verwobenen Technik- und Kulturgeschichte(n) dieser Maschinen skizziert, sondern die Geräte selbst werden als Wissensobjekte ernst genommen. Ihr Sound und ihre neuen technikkulturellen Zeitlichkeiten, entworfen durch Breakbeat- und Pattern-Labore des HipHop, House und Techno, lässt die Geradlinigkeit historischer Narrative selbst Geschichte werden. Sie werden als Akteure klanglicher Zukünftigkeit gehört – treffend benannt mit einem Begriff Kodwo Eshuns als "Futurhythmaschinen". |
Language | German |
DDC | 781 :: Allgemeine Prinzipien, musikalische Formen |
Date of defense | 2018-11-30 |
Year of publication in PubData | 2021 |
Publishing type | Parallel publication |
Date issued | 2021-03-17 |
Creation context | Research |
Faculty / department | Fakultät Kulturwissenschaften / Institut für Kultur und Ästhetik Digitaler Medien (ICAM) |
Alternative Idenfier(s) | urn:nbn:de:gbv:luen4-opus4-11282 |
Date of Availability | 2024-05-30T13:40:40Z |
Archiving Facility | Medien- und Informationszentrum (Leuphana Universität Lüneburg 02w2y2t16) |
Granting Institution | Leuphana Universität Lüneburg |
Published by | Medien- und Informationszentrum, Leuphana Universität Lüneburg |
Information regarding first publication
Field | Value |
---|---|
Resource type | Book |
Publication year | 2020 |
Publisher | Universitätsverlag Hildesheim und Georg Olms Verlag |
Place of publication | Hildesheim |
Related Resources
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
Diss_2021_Pelleter_Malte_Futurythmaschinen.pdf License: open-access | 78.89 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in PubData are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
Views
Item Export Bar
Access statistics
Page view(s): 121
Download(s): 5