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https://doi.org/10.48548/pubdata-631
Full metadata record
Field | Value |
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Resource type | Dissertation |
Title(s) | Transdisciplinary Collaboration in Teacher Education |
Subtitle(s) | Theoretical Foundations, Guiding Principles & Empirical Insights |
Alternative title(s) | Transdisziplinäre Kooperationen in der Lehrkräftebildung: Theoretische Grundlagen, Gestaltungsprinzipien und empirische Befunde |
DOI | 10.48548/pubdata-631 |
Handle | 20.500.14123/666 |
Creator | Straub, Robin Pascal 0000-0002-6721-704X 1227896255 |
Referee | Ehmke, Timo 0000-0001-9572-2185 136665438 Kolleck, Nina 0000-0002-5499-8617 136486568 Reusser, Kurt 114103321 |
Advisor | Ehmke, Timo 0000-0001-9572-2185 136665438 |
Abstract | This doctoral thesis contributes to the vibrant discourse on boundary-crossing collaboration in the German teacher education system. It offers theoretical advancements, programmatic guidelines, and empirical findings which advocate for a transdisciplinary perspective. In order to do so, the framing paper critically links persistent challenges and current reform processes in the teacher education system with theoretical foundations and conceptual positions of transdisciplinarity. Against this backdrop, four articles provide further insights on: a) how to expand the prevalent systematic of innovation and transfer approaches (top-down, bottom-up, cooperative) by a transdisciplinary perspective, b) outlining guiding principles for the realization of transdisciplinary collaboration in the context of a boundary-crossing research and development project, c) providing empirical findings on effect relationships between transdisciplinary dimensions of integration characteristics, and d) identifying empirical types of actors based on specific assessment patterns towards these characteristics. Die vorliegende Promotionsschrift trägt zur theoretischen Weiterentwicklung, programmatischen Gestaltung und empirischen Erforschung institutionen- und phasenübergreifender Kooperationen in der Lehrkräftebildung in Deutschland aus einer transdisziplinären Perspektive bei. Den Ausgangspunkt der Arbeit bildet eine kritische Auseinandersetzung mit persistenten Problemlagen sowie aktuellen Reformansätzen in der Lehrkräftebildung einerseits und zentralen Positionen des Transdisziplinaritätsdiskurses andererseits. Darauf aufbauend wurden vier Teilstudien zu folgenden Schwerpunkten durchgeführt: a) Erweiterung der gegenwärtigen Systematik zu Innovations- und Transferansätzen (top-down, bottom-up, kooperative) durch eine transdisziplinäre Perspektive, b) Ausarbeitung konzeptioneller prinzipien für die Realisierung transdisziplinärer Zusammenarbeit im Kontext eines institutionen- und phasenübergreifenden Forschungs- und Entwicklungsprojekts, c) empirische Analysen zu Effektbeziehungen zwischen transdisziplinären Integrationsdimensionen sowie d) Identifikation von Akteurstypen auf Basis spezifischer Beurteilungsmuster der zugrundeliegenden Integrationsdimensionen. |
Language | English German |
DDC | 378 :: Hochschulbildung |
Date of defense | 2020-05-20 |
Year of publication in PubData | 2021 |
Publishing type | First publication |
Date issued | 2021-02-08 |
Creation context | Research |
Faculty / department | Fakultät Bildung |
Alternative Idenfier(s) | urn:nbn:de:gbv:luen4-opus4-11148 |
Date of Availability | 2024-05-30T13:40:18Z |
Archiving Facility | Medien- und Informationszentrum (Leuphana Universität Lüneburg 02w2y2t16) |
Granting Institution | Leuphana Universität Lüneburg |
Published by | Medien- und Informationszentrum, Leuphana Universität Lüneburg |
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