Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.48548/pubdata-597
Resource typeDissertation
Title(s)Überzeugungen angehender Lehrkräfte zu sprachlich-kultureller Heterogenität in Schule und Unterricht
Subtitle(s)Theoretische Struktur, empirische Operationalisierung und Untersuchung der Veränderbarkeit
Alternative title(s)Beliefs of pre-service teachers about linguistic and cultural heterogeneity in school and teaching
DOI10.48548/pubdata-597
Handle20.500.14123/632
CreatorFischer, Nele  0000-0002-6662-2262  123194563X
RefereeEhmke, Timo  0000-0001-9572-2185  136665438
Besser, Michael  0000-0002-3755-1645  1241696241
Ricart Brede, Julia  101354739X
AdvisorEhmke, Timo  0000-0001-9572-2185  136665438
AbstractBeliefs are regarded as one of the most important constructs of empirical educational research and as a fundamental component of the teachers' professional competence. Professional competence is currently being discussed primarily against the background of ongoing challenges in teacher training, which include dealing with linguistic and cultural heterogeneity. This cumulative dissertation examines the beliefs of pre-service teachers about linguistic and cultural heterogeneity in school and teaching based on the following research concerns, which have each been realized in a publication: 1. Deduction of a theoretical model regarding teachers' professional beliefs about linguisticcultural heterogeneity; 2. Development of an instrument to empirically assess pre-service teachers' beliefs about linguistic-cultural heterogeneity; 3. Investigation of changeability of pre-service teachers' beliefs about linguistic-cultural heterogeneity. The framework paper embeds the publications in an overarching theoretical context and discusses the overall question of what contributions the theoretical conceptualisation and empirical measuring of the construct of beliefs about linguistic and cultural heterogeneity can make to teacher training. The framework paper concludes with recommendations for research and teacher education.

Überzeugungen gelten als eines der bedeutsamsten Konstrukte der empirischen Bildungsforschung und als grundlegender Bestandteil der professionellen Kompetenz von Lehrkräften. Professionelle Kompetenz wird derzeit vor allem vor dem Hintergrund aktueller Herausforderungen der Lehrkräftebildung diskutiert, zu denen unter anderem der Umgang mit sprachlich-kultureller Heterogenität zählt. Die vorliegende kumulative Dissertation untersucht die Überzeugungen angehender Lehrkräfte hinsichtlich sprachlich-kultureller Heterogenität in Schule und Unterricht anhand der folgenden Forschungsanliegen, die in jeweils einer Publikation umgesetzt wurden: 1. Ableitung eines theoretischen Modells zu den professionellen Überzeugungen von Lehrkräften hinsichtlich sprachlich-kultureller Heterogenität. 2. Entwicklung eines Instruments zur empirischen Erfassung der professionellen Überzeugungen angehender Lehrkräfte zu sprachlich-kultureller Heterogenität. 3. Untersuchung der Veränderbarkeit von professionellen Überzeugungen angehender Lehrkräfte zu sprachlich-kultureller Heterogenität. Das Rahmenpapier bettet die Publikationen in einen übergeordneten theoretischen Kontext ein und diskutiert übergreifend die Frage, welche Beiträge die theoretische Konzeptualisierung und empirische Erfassung des Konstrukts der Überzeugungen hinsichtlich sprachlich-kultureller Heterogenität für die Lehrkräftebildung leisten können. Das Rahmenpapier schließt mit Empfehlungen für Forschung und Lehrkräftebildung.
LanguageGerman
English
Date of defense2019-08-15
Year of publication in PubData2020
Publishing typeFirst publication
Date issued2020-03-16
Creation contextResearch
Granting InstitutionLeuphana Universität Lüneburg
Published byMedien- und Informationszentrum, Leuphana Universität Lüneburg
Files in This Item:
File SizeFormat 

Dissertation_NeleFischer.pdf
MD5: 36f8f4dacdb39b3e64366926bd149adf
License:  Nutzung nach Urheberrecht
open-access

1.38 MB

Adobe PDF
View/Open

Items in PubData are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Citation formats
Access statistics

Page view(s): 222

Download(s): 85