Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.48548/pubdata-274
Resource typeDissertation
Title(s)Das profunde Verständnis fundamentaler Mathematik von Lehrkräften als Ausgangspunkt für eine Verbesserung der Unterrichtsqualität
Subtitle(s)Eine empirische Analyse unter Einschluss eines länderübergreifenden Vergleich
Alternative title(s)Teacher's profound understanding of fundamental mathematics as a starting point for an improvement of the quality of teaching
DOI10.48548/pubdata-274
Handle20.500.14123/309
CreatorSeyd, Christofer  129832200
RefereeCzerwenka, Kurt  123559405
Neubrand, Michael  0000-0001-9646-929X  1058082353
Roßbach, Günther
AbstractResearch in the professional action and the didactical expertise of teachers is a white spot on the map. This study supports the thesis that this is a starting point for the improvement of class teaching. This is first of all true for a certain sector of the spectrum of schools and classes: mathematical lessons in 4th grade elementary school. However, lessons drawn from this sector may well allow conclusions and reasons as well as chances for improvements for the observations made in the cited comparative intercultural Studies.

Anstelle von Untersuchungen zum fachbezogenen professionellen Handeln und zur fachlich-didaktischen Expertise der Lehrkräfte offenbart sich ein 'weißer Fleck' auf der Landkarte. In dieser Arbeit wird die These vertreten, dass sich an dieser Stelle ein besonderer 'Ansatzpunkt' findet, Unterricht zu verbessern. Das mag zunächst nur für einen Teilausschnitt aus dem Spektrum von Schule und Unterricht gelten: Für den Mathematikunterricht in der vierten Klasse der Grundschule. Aber aus der Beschäftigung mit diesem Teilausschnitt dürften sich Schlussfolgerungen ziehen lassen, die auch für die von den genannten interkulturellen Vergleichsstudien betrachteten Zusammenhänge durchaus Schlussfolgerungen für Gründe und Verbesserungschancen ermöglichen.
LanguageGerman
KeywordsTeaching Mathematics; Empirical Research; International Comparison; Elementary School; Mathematikunterricht; Empirische Forschung; Internationaler Vergleich; Grundschule
Date of defense2004-11-15
Year of publication in PubData2005
Publishing typeFirst publication
Date issued2005-02-24
Creation contextResearch
Granting InstitutionLeuphana Universität Lüneburg
Published byMedien- und Informationszentrum, Leuphana Universität Lüneburg
Files in This Item:
File SizeFormat 

Dissertation_Seyd_Christofer_Profunde.pdf
MD5: 9e95b5d2bdd863c7cb87bd1d0d599ce0
License:  Nutzung nach Urheberrecht
open-access

2.7 MB

Adobe PDF
View/Open

Items in PubData are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Citation formats
Access statistics

Page view(s): 130

Download(s): 331