Bitte benutzen Sie diese Kennung, um auf die Ressource zu verweisen: https://doi.org/10.48548/pubdata-198
RessourcentypZeitschriftenartikel
TitelDeveloping Pragmatic Competence Using EFL Textbooks: Focus on Requests
DOI10.48548/pubdata-198
Handle20.500.14123/223
Autor*inBarron, Anne  0000-0003-2962-7985 (Institute of English Studies (IES), Leuphana Universität Lüneburg  02w2y2t16)
AbstractLearning to request in a foreign language is a key competence within communicative language teaching. This paper examines how requests are taught using English G2000A (Cornelsen), an EFL textbook series employed in many schools in Germany. The focus of analysis is on the linguistic request strategies and request modification (pragmalinguistics) to be learned and on the contextual information provided on the use of these linguistic forms (sociopragmatics). Findings reveal that commonly employed request strategies and cognitively simple forms of modification are introduced – also in line with developmental patterns. However, it is also found that many strategies are not dealt with and that modification is only touched on. On a sociopragmatic level, a strong focus is found to exist on standard situations in which role relations are clear. Contextual constraints are generally communicated implicitly only and there is a general danger of overgeneralization. Finally, the textbook only considers cross-cultural differences in requesting to a very narrow extent. The paper closes with some recommendations.
SpracheEnglisch
Jahr der Veröffentlichung in PubData2024
Art der VeröffentlichungZweitveröffentlichung
PublikationsversionAkzeptierte Version
Datum der Erstveröffentlichung2016-03-01
EntstehungskontextForschung
Veröffentlicht durchMedien- und Informationszentrum, Leuphana Universität Lüneburg
Zugehörige Ressourcen Beziehungen dieser Publikation
  Informationen zur Erstveröffentlichung
ElementWert
RessourcentypZeitschrift
Titel des RessourcentypsLiteracy Information and Computer Education Journal
IdentifierDOI: 10.20533/licej.2040.2589.2016.0288
Publikationsjahr2016
Band7
Heft1
Seite von bis2172 - 2179
Verlag / AnbieterInfonomics Society
Dateien zu dieser Ressource:
Datei Beschreibung GrößeFormat 

Barron_Developing_pragmatic_competence_using_EFL_textbooks.pdf
MD5: 02a3d04d2505cd8bbc3dcb722e4a26fa
Lizenz: 
open-access


462.33 kB

Adobe PDF
Öffnen/Anzeigen

Alle Ressourcen in diesem Repository sind urheberrechtlich geschützt, soweit nicht anderweitig angezeigt.

Ansichten
Zitationsformate
Datensatz Exporte
Zugriffsstatistik

Seitenaufruf(e): 98

Download(s): 36