HabilitationFirst publication DOI: 10.48548/pubdata-904

Evidenzbasierte Entwicklung von Unterricht und Schule im Kontext neuer Steuerung

Evidence-based improvement of instruction and schools in the context of new public management

Chronological data

Date of first publication2019-08-15
Date of publication in PubData 2024-05-31
Date of defense2019-07-01

Language of the resource

German

Publisher

Referee

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Abstract

Since the turn of the millenium German schools should be managed by evidence. In this regard, feedback on all levels of the education system plays a central role. Not much is known about how, or even if, those newly introduced measures work. Thus, the present thesis adresses the questions, if an evidence-based improvement of instruction and schools could be successful, how to examine putatitve effects and which mechanisms and context factors are relevant, when it comes to observed effects.

Seit der Jahrtausendwende sollen Schulen in Deutschland evidenzbasiert gesteuert werden. Eine wichtige Rolle spielt dabei die Rückmeldung von Informationen auf verschiedenen Ebenen des Schulsystems. Darüber, ob und wie entsprechende Maßnahmen wirken, ist bislang jedoch nur wenig bekannt. Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich daher mit den Fragen, ob eine evidenzbasierte Schul- und Unterrichtsentwicklung im Kontext Neuer Steuerung gelingen kann, wie Wirkungen systematisch evaluiert werden können und welche Mechanismen und Kontextbedingungen dafür verantwortlich sein können, dass Wirkungen zu beobachten sind oder nicht.

Keywords

School Improvement; Lebensnaher Unterricht; Schulentwicklung

Grantor

Leuphana University Lüneburg

Study programme

Notes

Das Rahmenpapier der publikationsbasierten Habilitationsschrift enthält 13 Beiträge

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