DissertationFirst publication DOI: 10.48548/pubdata-439

Ritratto della minorità: Intorno a "idee als konfiguration" di Walter Benjamin

Minoritätsporträt: Ein Kommentar zu Walter Benjamins ´Idee als Konfiguration´

Chronological data

Date of first publication2015-11-02
Date of publication in PubData 2024-05-30
Date of defense2015-04-23

Language of the resource

Italian; German

Abstract

The Dissertation intends to portrait in five steps the theory of knowledge which Walter Benjamin exposes in the Preface of his Ursprung des deutschen Trauerspiels: the idea as objective disposition of phenomena and intentionless representation of the empirical; the ideal representation as monadic expression of totality; the configuration of ideas as forme vivante of the dispersed phenomenal elements; the time of configuration as rhythm of appearance of a diminished figure of eternity; the recognition of such a figure of minority as sign of the authentic, i. e. the Ursprung. The portraiture is consequently defined as theoretical method - the portrait as instrument of recognition of knowability.

Die Dissertation hat vor, die in der Vorrede des Ursprungs des deutschen Trauerspiels dargestellte Erkenntnistheorie Walter Benjamins in fünf Schritten zu porträtieren: die Idee als objektive Anordnung der Phänomene und intentionslose Darstellung des Empirischen; die ideale Darstellung als monadologische Auffassung der Totalität; die Konfiguration der Ideen als lebende Form der verstreuten phänomenischen Elemente; die Zeit der Konfiguration als intermittierende Rhythmik der Erscheinung der verminderten Figur der Ewigkeit; das Wiedererkennen einer solchen Figur der Minorität als Zeichen des Echten bzw. des Ursprunges. Das Porträtieren wird demnach als theoretische Methode definiert - das Porträt als Instrument des Wiedererkennens der Erkennbarkeit.

Keywords

Erkenntnistheorie

Grantor

Leuphana University Lüneburg

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