DissertationParallel publicationHandle: 20.500.14123/11518

Das zweite Original

Fotografische Kunstreproduktionen von Wilhelm Weimar

The second original. Photographic art reproductions by Wilhelm Weimar

Chronological data

Date of first publication2025-11-26
Date of publication in PubData 2025-12-01
Date of defense2023-12-12

Language of the resource

German

Related external resources

Variant form of DOI: 10.11588/arthistoricum.1682
Kreiseler, S. (2025). Das zweite Original: Fotografische Kunstreproduktion von Wilhelm Weimar, Heidelberg: arthistoricum.net.
Variant form of ISBN: 978-3-98501-387-6
Kreiseler, S. (2025). Das zweite Original: Fotografische Kunstreproduktion von Wilhelm Weimar, Heidelberg: arthistoricum.net.
References DOI: 10.11588/artdok.00009760
Kreiseler, S. (2025). Das zweite Original. Fotografische Kunstreproduktionen von Wilhelm Weimar - Katalog. ART-Dok - Publikationsplattform Kunst- und Bildwissenschaften.

Abstract

Im Mittelpunkt steht das erstmalig erschlossene Konvolut der Glasplattennegative von Wilhelm Weimar (1857–1917). Der Zeichner und spätere Fotograf erstellte ab 1883 Reproduktionen von Kunstobjekten des Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg. Das Buch beleuchtet den Gebrauch und die Zirkulation jener Aufnahmen, die Wahrnehmung auf sie sowie den medientechnischen Wandel von der Zeichnung zur systematisch eingesetzten Fotografie. Als Dokumente der Zeitgeschichte geben die Negative und Abzüge Hinweise zur Entwicklung des fotografischen Handwerks um 1900 und spiegeln den damaligen Anspruch nach Anfertigung möglichst objektiver Bilder wider. Galten sie damals als reines Anschauungsmaterial, erfahren sie nun eine kulturwissenschaftliche Neubewertung als anerkannte Foto-Objekte: Sie werden zu einem zweiten Original. Doch wie lässt sich diese Anerkennung im digitalen Raum sichtbar fortsetzen?

The focus is on the collection of glass negatives by Wilhelm Weimar (1857–1917), which has been made available for the first time. From 1883 onwards, the first employee produced drawings and photographic reproductions of art objects from the Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg. The book sheds light on the use and distribution of the photographs, their perception, and evaluates the impact of the transition from handmade to mechanical reproductions. The negatives and prints provide insights into the development of photographic technology around 1900 and reflect the desire at that time to produce images that were as objective as possible. Originally produced as illustrative material, they are now perceived as photographic objects in their own right: they have become second originals. But how can newly gained status be visibly continued in the digital environment?

Keywords

Fotografie; Reproduktionsfotografie

Grantor

Leuphana University Lüneburg

Study programme

Faculty / department

Supported / Financed by

Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF)

More information

DDC

770 :: Fotografie, Fotografien, Computerkunst

Creation Context

Research