Literaturpublikationen
Browse
Search the inventory and choose one of the categories below:
Collection's Items (Sorted by Submit Date in Descending order): 1 to 20 of 1519
Working Paper
Arbeitshilfe für Kommunen zur Beachtung wohnungsloser Menschen in Hitzeaktionsplänen (HAP)
Babies, David; Behrla, Adrian; Prossel, Franziska J.; Wilkens, Marie; Teichrib, Angelina; Krause, Marianna
2025|DOI: 10.48548/pubdata-1714Diese Arbeitshilfe unterstützt Kommunen dabei, wohnungslose Menschen systematisch in Hitzeaktionspläne (HAP) einzubeziehen. Da wohnungslose Menschen besonders stark von hitzebedingten Gesundheitsrisiken betroffen sind, zielt die Arbeitshilfe auf eine gezielte, praxisnahe Umsetzung von Schutzmaßnahmen ab. Die Empfehlungen orientieren sich an den acht Kernelementen der Handlungsempfehlungen des Bundesumweltministeriums und wurden im Rahmen des Projekts „StudiKommKlima“ in Zusammenarbeit mit dem Landkreis Lüneburg entwickelt. Grundlage der Arbeit waren Interviews mit Fachkräften und Betroffenen sowie die Analyse bestehender HAPs. Die Arbeitshilfe bietet Vorschläge für Koordination, medizinische Versorgung, Infrastruktur, Kommunikation und Monitoring – mit dem Ziel, gesundheitliche Risiken in Hitzeperioden wirksam zu reduzieren und wohnungslose Menschen aktiv in kommunale Klimaanpassung einzubinden.
Journal Article
Resettlement as a temporal border: infrastructural promises and future-making among migrants and officials in Niger
Lambert, Laura
2025|DOI: 10.48548/pubdata-1715Resettlement is a safe pathway to the Global North, but only few refugees in the Global South receive it. This article argues that beyond being a highly selective durable solution, resettlement can also operate as a temporal border intended to delay migration by making elusive promises of a better future to transiting refugees if they abandoned migration and waited for resettlement. This was the case in the major transit country Niger where resettlement was established in 2017 as a part of UNHCR’s Mixed Migration policy to contain EU-bound migration. Based on an ethnography in Niger in 2018–2019, the article identifies three modes of future-making by refugees and officials in response to these resettlement promises: risk assessment, temporal reordering, and experimentation. In acts of risk assessment, refugees weighed the risks associated with waiting for resettlement and its alternatives against each other. In the asylum procedures, state officials foregrounded refugees’ resettlement hopes over their past persecution and present protection risks. This temporal reordering could lead to rejecting their asylum applications. In acts of experimentation, refugees developed alternative futures when their resettlement eschewed. By developing resettlement promises as a temporal border, the article highlights the role of promises and future-making for migrant containment and its subversion.
Working Paper
Leitfaden zur Verbesserung des Wasserrückhalts in Gemeinden des Landkreises Lüneburg
Langhauser, Lea; Balthasar, Louisa; Schüssler, Tabea; Dewitz, Julie von; Trummer, Christina; Tietjen, Theo; Gottschling, Emelie
2025|DOI: 10.48548/pubdata-1712Dieser Leitfaden dient als praxisnahe Orientierungshilfe für Gemeinden im Landkreis Lüneburg, um Maßnahmen zum Wasserrückhalt und zur Klimaanpassung effizient umzusetzen. Basierend auf einem Pilotprojekt in Radbruch werden bewährte Methoden und Werkzeuge bereitgestellt, die eine strukturierte Analyse von Klimawandelfolgen, Flächenpotenzialen und geeigneten Maßnahmen ermöglichen. Neben einer datenbasierten Entscheidungsgrundlage umfasst der Leitfaden rechtliche und finanzielle Aspekte sowie Strategien zur Stakeholder-Einbindung. Durch die systematische Anwendung dieser Schritte können Kommunen gezielt auf lokale Herausforderungen reagieren und nachhaltige Lösungen zur Wasserbewirtschaftung entwickeln.
Dissertation
Entwicklung professioneller Kompetenz bei Lehramtsstudierenden
Depping, Denise
2025|DOI: 10.48548/pubdata-1700Um angehende Lehrkräfte optimal auf die Herausforderungen des Lehrberufs vorzubereiten, ist die Entwicklung von professioneller Kompetenz bereits im Lehramtsstudium wichtig. In der vorliegenden kumulativen Dissertation wird untersucht, welche Zusammenhänge zwischen der Beschaffenheit und Nutzung von Lerngelegenheiten und unterschiedlichen Komponenten professioneller Kompetenz in der ersten Phase der Lehrer*innenausbildung bestehen. In den veröffentlichten Manuskripten werden folgende Forschungsfragen bearbeitet: 1. Können detaillierte schriftliche Rückmeldungen zu den persönlichen Ergebnissen in einem Test zum Unterrichtswissen Reflexionsprozesse anregen und zum Aufbau professioneller Kompetenz bei Lehramtsstudieren beitragen? 2. Welche Aspekte von Lerngelegenheiten hängen mit unterschiedlichen Komponenten professioneller Kompetenz bei Lehramtsstudierenden zusammen und welche Rolle spielt insbesondere die Selbstwirksamkeitserwartung? 3. Welche Rolle spielen psychologische Grundbedürfnisse in universitären Schulpraktika für Veränderungen der Selbstwirksamkeitserwartung von Lehramtsstudierenden? Das vorliegende Papier ordnet die Publikationen in einen übergeordneten theoretischen Rahmen ein und erörtert Möglichkeiten zur Förderung professioneller Kompetenz bei Lehramtsstudierenden.In order to optimally prepare prospective teachers for the challenges of the teaching profession, the development of professional competence is pivotal already in the beginning of teacher training. The cumulative dissertation examines relationships between the usage and quality of opportunities to learn (OTL) and different components of professional competence. The published manuscripts address the following research questions: 1. Can detailed written feedback on personal results in a test of pedagogical teaching knowledge encourage reflection processes and contribute to the development of professional competence? 2. Which aspects of OTL are related to different components of student teachers’ professional competence and what part does self-efficacy play? 3. What role do basic psychological needs play in school internships during teacher training regarding changes in student teachers’ self-efficacy? The present paper integrates the papers in a superordinate theoretical framework and discusses ways to promote student teachers’ professional competence.
Dissertation
Peer-Feedback als Unterstützung kollektiver Songwriting-Prozesse im Musikunterricht
Horst de Cuestas, Katharina
2025|DOI: 10.48548/pubdata-1711Die vorliegende Dissertation untersucht die Rolle von Peer-Feedback in digital unterstützten kollektiven Songwriting-Prozessen im schulischen Musikunterricht anhand eines qualitativen Forschungsdesigns basierend auf der konstruktivistischen Grounded Theory Methodology nach Charmaz. Zu diesem Zweck wurde ein digitales "Songwriting Camp" entwickelt, welches Aufgaben und Materialien für einen projektbasierten Unterricht mit dem Ziel in Kleingruppen selbstständig einen eigenen Song zu schreiben, aufzunehmen und zu produzieren, enthält. Der Forschungsfokus lag dabei auf drei zeitlich festgelegten Diskussionsmomenten innerhalb der Unterrichtseinheit: Hier trafen sich die Schüler*innen in ihren Kleingruppen mit der Aufgabenstellung, den aktuellen Stand des eigenen Songs zu diskutieren, das weitere Vorgehen zu planen, sowie die Zwischenergebnisse der anderen Gruppen anzuhören und Feedbacks dazu zu geben. Das verwendete Datenmaterial umfasst Audioaufzeichnungen dieser Diskussionsmomente, Interviews mit Schüler:innen und Lehrkräften, Fragebögen zur Erfassung von Hintergrunddaten sowie das Online-Peer-Feedback der Gruppen. Das daraus entwickelte Modell illustriert, dass Peer-Feedback eine deutliche Wirkung auf kreative Prozesse haben kann. Die aus der Peer-Feedback-Aufgabe resultierende Kombination aus Feedback-Geben, Feedback-Lesen und dem Anhören der Songs anderer Gruppen bietet vielfältige Möglichkeiten, sich mit dem eigenen Song auseinanderzusetzen und diesen weiterzuentwickeln. Dabei ist ein zentraler Befund, dass das Feedback-Geben, welches mit dem Anhören der anderen Songs einhergeht, einen stärkeren Einfluss auf die Schüler:innen hatte als der Umgang mit dem erhaltenen Feedback. Gleichzeitig zeigt das Modell anhand der ermittelten Einflussfaktoren auch, wie komplex und individuell unterschiedlich die Auswirkungen des Peer-Feedbacks auf den kreativen Prozess sind. Ein weiteres zentrales Ergebnis der vorliegenden Dissertation ist ein Ansatz zur Systematisierung dieser Auswirkungen in Form einer musikbezogenen Kategorisierung von Peer-Feedback.
Dissertation
Balancing the plural voices at play – approaches of researchers to advancing an inclusive understanding of people-nature relationships
Gross, Milena
2025|DOI: 10.48548/pubdata-1704Amidst the intertwined challenges of biodiversity loss and declining human well-being, people’s perspectives on nature vary widely based on how they relate to it. Therefore, it is important that conservation policies recognize how nature contributes to human well-being and the diverse values people ascribe to it. Yet, policies often focus narrowly on economic values, neglecting the diversity of people-nature relationships and the varied groups of people who experience them. In contrast, a growing body of scientific research has demonstrated the importance of accounting for diverse perspectives to address the above mentioned intertwined challenges. To support this, Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services (IPBES) introduced two frameworks: Nature’s Contributions to People (NCP), reflecting what nature supports to well-being, and the plural valuation framework, which captures the varied reasons nature matters, i.e., their values. Yet, scientific evidence itself remains biased toward monetary valuation, thereby overlooking critical non-monetary perspectives. The disregard for non-monetary perspectives becomes evident when socio-cultural methods, which can uncover these, are applied. The methods employed for data collection and analysis, i.e., how the diversity of people-nature relationships is studied, condition our understanding of people-nature relationships and shape the resulting evidence. Two additional methodological choices also affect scientific outcomes, namely the phenomenon and framework chosen (what dimension of people-nature relationships to study and through which framework) and the selection of research participants (who participates). This thesis seeks to advance an inclusive understanding of people-nature relationships by examining how methodological choices shape this understanding, with the ultimate goal of informing inclusive conservation policies and practices. It is based on a study of four relevant social actor groups in Mount Kilimanjaro's social-ecological system in Tanzania, conducted as part of the Kilimanjaro Social-Ecological System (Kili-SES) Research Unit. The thesis consists of five chapters, with Chapter I framing Chapters II–V. Chapter II synthesizes how research has approached capturing tourists’ values ascribed to nature in protected areas so far. Chapters III-V use socio-cultural approaches to yield empirical evidence on NCP and value perspectives of diverse actors in Kilimanjaro. Chapter II highlights the role of valuation frameworks and methods in shaping scientific outcomes. The frequent application of monetary methods can explain the persistent bias toward monetary values. Further, the results also show that most studies focused on tourists solely, thereby not accounting for potentially differing value perspectives of other (local) social actors. To confront these imbalances, Chapters III–V apply socio-cultural and diverse-actor approaches. Additionally, this requires closely examining the three methodological choices mentioned above. Chapters III–V are based on data on context-specific NCP expression (Chapter III), preferences for these context-specific NCP (Chapters IV and V), and expression of diverse values tailored to the Kilimanjaro context (Chapter V). This was achieved through the analysis of 130 semi-structured interviews and 623 surveys conducted with farmers, nature conservationists, tour guides, and tourists. On a methodological level, this thesis demonstrates how researchers can deliberately make decisions throughout the research process to advance a more inclusive understanding of people-nature relationships. It (1) offers an approach that uses different question-framings within a single method to capture diverse perspectives. Even without changing the method, these question-framings can broaden interviewees’ access to their diverse perspectives and thereby, this approach reduces the risk of knowledge omission (Chapter III); (2) reflects on two analysis approaches to avoid the risk of stereotyping social actors, ensuring inclusivity throughout the research process (Chapters IV and V); and (3) shows that combining the two IPBES frameworks can better account for the multidimensionality of people-nature relationships (Chapter V). Thereby, this thesis demonstrates the influential role of researchers’ decisions in shaping scientific outcomes. This is an important empirical contribution of the thesis, given the dearth of studies on people-nature relationships that incorporate a critical methodological assessment and reflection. This thesis has important implications for conservation policy and practice (Chapter V). To account for distinct preferences for context-specific NCP and nurture value pluralism, conservation strategies must not only focus on bending the curve of biodiversity loss but need also to be diversified to simultaneously foster the well-being of all people.
Report
Nachhaltigkeitschecks umsetzen
Puls, Svenja; Redenius, Pia; Gromball, Luca Elena
2025|DOI: 10.48548/pubdata-1560Immer mehr Kommunen setzen auf Nachhaltigkeits- und Klimachecks, um politische Entscheidungen gezielt auf ihre langfristigen Auswirkungen zu prüfen. Doch welche Ansätze gibt es bereits, und wie lassen sich eigene Checks entwickeln? Genau hier setzt die Handreichung „Nachhaltigkeitschecks umsetzen“ an! Sie bietet einen Überblick über bestehende Nachhaltigkeits- und Klimachecks in Niedersachsen und bundesweit – als Inspiration und zur Vernetzung. Zudem werden die Mehrwerte und Herausforderungen des Instruments beleuchtet und praxisnahe Tipps zur Umsetzung gegeben. Schritt für Schritt wird erklärt, wie die Einführung gelingt und wie der Check in Verwaltung und Politik genutzt werden kann. Das Herzstück der Handreichung ist ein „Baukasten“, der verschiedene Gestaltungsmöglichkeiten systematisch aufzeigt. Zahlreiche Praxisbeispiele und zwei besonders bewährte Ansätze liefern wertvolle Orientierung. So können Kommunen ihren eigenen Check entwickeln – passgenau für ihre lokalen Gegebenheiten, Ziele und Arbeitsweisen.
Journal Article
Between morality and the law: negotiating protection for queer asylum seekers in Niger’s asylum administration
Lambert, Laura
2025|DOI: 10.48548/pubdata-1703Moral economies of asylum can be shaped by conflicts between legal norms to protect queer refugees and dominant heteronormativity. Beyond bureaucrats’ own moral subjectivities, this article suggests that organizational designs and procedures importantly shape the way they resolve such moral conflicts. In contrast to the single-agent decision-making familiar in the Global North, many states in the Global South use inter-ministerial eligibility committees composed of multiple (non-)state actors for the asylum decision-making. This article provides the first ethnographic research on such a committee in Niger. I argue that when the first queer migrants sought asylum in Niger, this organizational structure allowed for the active negotiation of procedures with UNHCR, further investigations on an applicant’s sexual orientation and gender identity by laypeople in the ‘morality check,’ and the weighing of normatively loaded evidence in the deliberation. Despite hegemonic heteronormativity, this organizational structure made protecting queer refugees to an object of negotiation and institutional emergence between these diverse actors, rather than precluding it from the outset. This suggests a relational, processual perspective on moral economies that centers procedures as a means of conflict resolution and their effects on the knowledge production of asylum seekers.
Dissertation
State in transition
Kirst, Ev
2025|DOI: 10.48548/pubdata-1701The public sector bears special responsibility for promoting the common good for current and future generations. In Germany, the public sector, as the nation’s largest employer, contains diverse organizations whose duties cover all areas of life. The state is responsible for promoting actions towards sustainability. In order for this to be successful, a radical shift in thinking about the organization of the public sector, as well as profound changes, are necessary. The majority of currently existing and applied endeavors often merely cover single aspects of necessary changes in structure and process of public organizations. There still exist shortcomings that need to be addressed through appropriate scientific contributions. This dissertation contributes to enhance our understanding of change processes towards sustainability in the public sector, by considering the entire organization. It also contains user-oriented approaches to foster the implementation of comprehensive sustainability processes, by supporting sustainability-oriented decisions and serving orientation for action. The question of how to design sustainability-oriented development processes in the public sector, was explored in three publications each taking different perspectives. Focusing on municipalities, the question of “what can be done?” was addressed by conducting a structured literature review, in which a set of 19 fields of sustainability- orientation were identified and elaborated from a systemic view. This means the fields were differentiated with regard to their potential to foster sustainability-relevant change in municipalities. With the help of clustering, the fields of sustainability-orientation could be differentiated in general with regard to their potential leverage effect. Also, through the example of municipalities and specifically in transdisciplinary case studies in the city of Freiburg i. Breisgau and the Hanseatic City of Lüneburg, a process of sustainability management was developed and tested, which was based on approaches of the classical fields of management and which assumes a comprehensive and strategic perspective. The application in the case studies has indicated that dealing with sustainability-orientation in the local administration in a city-specific manner, is necessary and possible. Focusing on the question of how sustainability processes can be initiated, two transdisciplinary case studies were conducted in the organizational context of Higher Education Institutions: one in the Leuphana University and another one in the University of Applied Science in Northwestern Switzerland. Therein, an enabling process was developed and tested that supports stakeholders of HEIs in initiating joint sustainability activities in the core area of research. Based on the experiences of the applications in the case studies and by integrating different theoretical perspectives, a conceptual framework was derived. This enabling framework is an attempt to represent relevant impact factors of the initiating phase of sustainability processes considering three perspectives: one represents the stakeholders of an organization; another the logic of the entire organization; and the third the concept of boundary objects. The application of this enabling process indicates that, for instance, the motivation of the involved stakeholders and their common interests possibly stronger influence sustainability related engagement, than the status of sustainability-orientation in the organization or the availability of resources. The results of the case studies also suggest that if the mentioned success factors are given, the implementation of the enabling process has the potential to develop and implement innovative sustainability activities. Finally, the three elaborated approaches were integrated into a model for navigating through sustainability processes in organizations of the public sector. Central to this model is the assumption that ways of thinking, which are crucial for dealing with sustainability challenges, can and should be operationalized with different and complementary approaches guiding action. In the model developed here, the ways of thinking are illustrated by i) system- orientation, ii) action-orientation and iii) learning. Approaches for guidance, in the model, were worked out through approaches contained in the publications. These approaches – if they are essentially transferable to different types of organizations of the public sector – complement each other with regard to their contribution to operationalizing sustainability- relevant ways of thinking. How these and other approaches can contribute to operationalize sustainability-relevant ways of thinking and thus how the implementation of sustainability- oriented organizational development can be qualified and quantified, should be the topic of future research.Der öffentliche Sektor trägt für das Gemeinwohl jetziger und zukünftiger Generationen eine besondere Verantwortung. In Deutschland ist er als größter Arbeitgeber vielfältig organisiert und umfasst mit seinem Aufgabenspektrum sämtliche Lebensbereiche. Der Staat steht in der Verantwortung sein Handeln an einer nachhaltigen Entwicklung auszurichten. Damit dies gelingen kann, sind in den Organisationen des öffentlichen Sektors ein radikales Umdenken und tiefgreifende Veränderungen notwendig. Die Vielzahl an bereits praktizierten Bestrebungen decken jedoch oft lediglich Einzelaspekte im Aufbau und Ablauf von Organisationen ab. Es bestehen nach wie vor große Defizite, die es auch mithilfe wissenschaftlicher Beiträge zu schließen gilt. Die Dissertation trägt dazu bei, Veränderungsprozesse in öffentlichen Institutionen in Richtung Nachhaltigkeit auf gesamtorganisatorischer Ebene besser zu verstehen. Sie enthält zudem anwendungsorientierte Ansätze, die eine Umsetzung ganzheitlicher Nachhaltigkeits- prozesse befördern, indem sie nachhaltigkeitsorientierte organisationsbezogene Ent- scheidungen unterstützen und Handlungsorientierung bieten. In drei Publikationen wurde der Frage, wie nachhaltigkeitsorientierte Entwicklungsprozesse in öffentlichen Institutionen gestaltet werden können, aus unterschiedlicher Perspektive nachgegangen. Exemplarisch für Kommunalverwaltungen wurde die Frage nach dem „was kann getan werden“ mittels einer strukturierten Literaturrecherche beantwortet. Im Ergebnis wurde ein Set von 19 Handlungsfeldern nachhaltiger Organisationsentwicklung identifiziert und aus systemischer Sicht strukturiert. Das heißt, die Handlungsfelder wurden nach ihrem Potential unterschieden, nachhaltigkeitsrelevante Veränderungen in einer Kommunalverwaltung zu befördern. Mit dieser Strukturierung können die Handlungsfelder generell mit Blick auf ihre potentielle Hebelwirkung differenziert werden. Ebenfalls am Beispiel von Kommunalverwaltungen und konkret in transdisziplinären Fallstudien in den Städten Freiburg im Breisgau und der Hansestadt Lüneburg wurde ein Nachhaltigkeitsprozess entwickelt und getestet, der sich an Arbeiten aus dem „klassischen“ Management orientiert und eine gesamtorganisatorische sowie strategische Perspektive einnimmt. Die exemplarischen Anwendungen in den Fallstudien haben gezeigt, dass mit der Durchführung des Nachhaltigkeitsprozesses eine stadtspezifische Bearbeitung zur Ausrichtung der Kommunalverwaltung auf Nachhaltigkeit notwendig und möglich ist. Mit dem Fokus auf der Frage, wie Nachhaltigkeitsprozesse initiiert werden können, wurden im organisatorischen Kontext von Hochschulen zwei transdisziplinären Fallstudien, eine an der Leuphana Universität Lüneburg und eine an der Fachhochschule Nordwestschweiz durchgeführt. Darin wurde ein Prozess entwickelt und getestet, der Hochschul-Akteure dabei unterstützt, Nachhaltigkeitsaktivitäten im Aufgabenbereich der Forschung gemeinsam in Gang zu setzen. Basierend auf den Anwendungserfahrungen in den Fallstudien und mithilfe der Integration verschiedener theoretischer Perspektiven wurde ein konzeptioneller Rahmen abgeleitet. Dieser bildet relevante Faktoren der Initiierungsphase eines Nachhaltigkeitsprozesses ab und berücksichtigt dabei drei Perspektiven, die der Akteure, die der Organisationlogik und konzeptionell die des sogenannten „boundary objects“. Die Anwendung des Prozesses gibt Hinweise darauf, dass beispielsweise Motivation und gemeinsames starkes Interesse möglicherweise stärker als Erfolgsfaktor für Nachhaltigkeitsengagement wirken als beispielsweise der Umsetzungsstand von Nachhaltigkeit in einer Organisation oder die zur Verfügung stehenden Ressourcen. Die Ergebnisse der Fallstudien lassen zudem vermuten, dass wenn der Prozess unter Gegebenheit der genannten Erfolgsfaktoren durchgeführt wird, ein großes Potential für die Entwicklung und Umsetzung von tendenziell innovativen, nachhaltigkeitsbezogenen Aktivitäten besteht. Die drei erarbeiteten Ansätze wurden abschließend zu einem Modell zur Navigation durch Nachhaltigkeitsprozesse in Organisationen des öffentlichen Sektors zusammengeführt. Kern des Modells ist die Annahme, dass Denkweisen, die für den Umgang mit Nachhaltigkeitsherausforderungen essentiell sind, durch verschiedene und sich ergänzende handlungsanleitende Ansätze operationalisiert werden können und sollten. Die Denkweisen sind im Modell durch i) Systemorientierung, ii) Handlungs- und iii) Lernorientierung abgebildet. Als handlungsanleitende Ansätze enthält das Modell die in den Publikationen beschriebenen Ansätze. Diese Ansätze, vorausgesetzt, sie sind im Wesentlichen auf verschiedene Organisationsformen des öffentlichen Sektors übertragbar, ergänzen sich hinsichtlich ihres Beitrages zur Operationalisierung nachhaltigkeitsrelevanter Denkweisen. Wie der Beitrag dieser und anderer handlungsanleitender Ansätze zur Operationalisierung nachhaltigkeitsrelevanter Denkweisen und damit zur Umsetzung nachhaltigkeitsorientierter Organisationsentwicklung qualifiziert und quantifiziert werden kann, mag Gegenstand zukünftiger Studien sein.
Bachelor Thesis
Effects of sufficiency-promoting campaigns on the intention to avoid leisure air travel
Hörnstein, Maja Carina
2025|DOI: 10.48548/pubdata-1702Purpose – The purpose of this thesis is to examine the effects of a sufficiency-promoting campaign on participants’ intention to reduce or avoid leisure air travel following the Theory of Planned Behavior. Design/methodology/approach – A quantitative online experiment was conducted with participants acquired in convenience sampling (N = 240) from which half were randomly selected to be exposed to a fictional campaign promoting sufficiency in leisure air travel. After that, all participants were asked to answer questions assessing attitude, subjective norm, perceived behavioral control and intention to reduce or avoid leisure flights. In addition, past flight behavior, the number of flights in the last twelve months, environmental behavior, social desirability, and sociodemographic data were included as control variables. Findings – Mann-Whitney U tests revealed that the attitude towards reducing leisure air travel was significantly different between the groups: The group of participants exposed to the stimulus evaluated a reduction of air travel more positive. No differences were found for subjective norm, perceived behavioral control, and intention. Findings from a two-step hierarchical regression analysis revealed attitude as the most significant predictor of intention. Within the Theory of Planned Behavior, subjective norm also had a significant, but small influence on intention. When relevant control variables were entered, sufficient past flight behavior for sustainability reasons emerged as a significant predictor, and subjective norm was no longer significant. Implications – This thesis suggests that sufficiency-promoting campaigns can be useful to create positive attitudes towards reducing leisure air travel. It calls for further longitudinal research on effects of more sophisticated campaigns on intentions and actual behavior.
Dissertation
Feedback im Kontext digitalen Übens mathematischer Inhalte am Beispiel der Bruchrechnung - Über die Wahrnehmung und Nutzung des Feedbacks einer Lernplattform sowie deren Einfluss auf den Lernerfolg von Siebtklässler*innen
Altenburger, Larissa
2025|DOI: 10.48548/pubdata-1698Die Bruchrechnung stellt sowohl für Lehrende als auch Lernende eine große Herausforderung dar. Dennoch ist der richtige Umgang mit Brüchen elementar für den späteren schulischen und außerschulischen Erfolg. Ein Ansatz zum erfolgreichen Umgang mit Brüchen ist die Förderung von konzeptuellem („Wissen, warum“) sowie prozeduralem Wissen („Wissen, wie“). Die Förderung dieser beiden Facetten kann durch Feedback positiv beeinflusst werden, denn: Feedback gilt als einer der lernförderlichsten Einflussfaktoren auf Lehr-Lern-Prozesse. Allerdings scheint die Wirksamkeit von verschiedenen Faktoren (wie z.B. der konkreten Feedbackgestaltung) abhängig zu sein. Ziel von Feedback ist es, eine Lücke zwischen dem aktuellen Leistungsstand und einem Zielzustand zu schließen. Zur Erreichung des Ziels wurden Lernende lange als passiv Empfangende angesehen. Der Feedbackbegriff öffnet sich diesbezüglich immer mehr und der Verarbeitungsprozess der Lernenden (z. B. deren Feedbackwahrnehmung und - nutzung) rückt verstärkt in den Fokus. Lehrkräfte ist es aufgrund vielfältiger Aufgaben und einer damit einhergehenden hohen Arbeitsbelastung jedoch nur schwer möglich, schriftliches und elaboriertes Feedback zu geben. Digitale Lernplattformen bieten das Potenzial Lehrkräfte durch automatisiertes Feedback zu unterstützen. Auch die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit der Wahrnehmung, Nutzung und Wirksamkeit von digital-gestütztem Feedback. Dabei fokussiert sich die Studie nicht nur auf den Einfluss von Feedback auf die Bruchrechenleistung, sondern auch eine weitere Facette schulischen Lernerfolgs: Die Förderung positiver und Reduzierung negativer Emotionen. An der Studie nahmen 2021/2022 insgesamt 137 Siebtklässler*innen von Gemeinschafts- und Oberschulen aus Schleswig-Holstein und Niedersachsen teil. Die Lernenden wurden nach einem ersten Messzeitpunkt randomisiert zwei Experimentalgruppen zugeordnet. Die Gruppen arbeiteten während der Intervention an Bruchrechenaufgaben zur potenziellen Förderung konzeptuellen sowie prozeduralen Wissen zur Bruchrechnung. Dabei erhielt Experimentalgruppe 1 das Feedback „knowledge of result“ während Experimentalgruppe 2 elaboriertes Feedback erhielt. Während der Intervention wurde die Feedbacknutzung und anschließend an die Intervention die Feedbackwahrnehmung und die Bruchrechenleistung erfasst. Die Ergebnisse zeigen, dass sich beide Experimentalgruppen hinsichtlich ihrer Bruchrechenleistung verbesserten, allerdings ließ sich kein signifikanter Unterschied zwischen den Gruppen feststellen. Gleiches gilt für die Emotionen nach der Intervention. Außerdem zeigt sich, dass eine positive Feedbackwahrnehmung mit einer höheren Leistung im Zusammenhang steht. Diesen Zusammenhang gilt es jedoch noch genauer zu untersuchen. Hinsichtlich der Feedbacknutzung zeigen die Ergebnisse, dass nur wenige Lernende einfaches Feedback (knowledge of result) als Anlass nehmen, ihre Ergebnisse zu korrigieren. Die Nutzung elaborierten Feedbacks erscheint als sehr heterogen, wobei für Lernende mit geringem Vorwissen mit höherer Feedbacknutzung eine geringere Leistung einhergeht. Inwiefern die Feedbackgestaltung, die -wahrnehmung und -nutzung miteinander zusammenhängen, gilt es noch genauer zu untersuchen. Insbesondere qualitative Arbeiten besitzen das Potenzial Verarbeitungsprozesse von Lernende genauer zu untersuchen.
Dissertation
Die Sorge ums Kind: Zur Problematisierung von Elternschaft im 21. Jahrhundert
Thiele, Lena
2025|DOI: 10.48548/pubdata-1684Elternschaft erscheint im 21. Jahrhundert in vielfacher Hinsicht problematisch und risikobehaftet. Dies betrifft die Vorsorge in der Schwangerschaft, die Planung der Geburt und die Ernährung des Säuglings ebenso wie Rollenerwartungen an Mütter und Väter. Insbesondere Eltern der gebildeten Mittelschicht engagieren sich emotional, zeitlich und finanziell in erhöhtem Maße. Denn für ein gesundes und glückliches Leben muss, so die verbreitete Annahme, schon vor der Geburt der Grundstein gelegt werden. Die wachsende Sorge ums Kind wird durch überhöhte Vorstellungen begünstigt. Schwangerschaft und Babyzeit erscheinen als eine Lebensphase voller Glück. Doch das Streben nach dem Ideal erfordert große Anstrengungen – vor allem, da die kulturellen Vorstellungen einer „guten Mutter“ oder eines „guten Vaters“ oftmals widersprüchlich sind. Die Geburt soll sanft und sicher sein, Mutterliebe und Autonomie der Frau gelten gleichermaßen als selbstverständlich, ebenso die Mahnung zur Frühförderung und die Warnung vor Überforderung des Kindes. Zudem kollidieren vielfältige Informationen über mögliche Risiken mit einem Aufruf zu Gelassenheit. Anhand der Zeitschrift „Eltern“ zeigt die Analyse, wie sich das Ideal einer intensiven Elternschaft seit Ende der 1960er Jahre entwickeln konnte – trotz parallel verbesserter Bedingungen von Schwangerschaft, Geburt und Elternzeit. Mit Hilfe dreier Konzepte zur modernen Gesellschaft von Michel Foucault, Andreas Reckwitz und Eva Illouz wird die tiefe Verankerung eines kulturellen Skripts deutlich, das ein Gefühl des Ungenügens begünstigt und es Eltern im 21. Jahrhundert erschwert, auf ihre Intuition zu vertrauen.
Journal Article
Empowering Communities Through Citizen Entrepreneurship: A Case Study of the #Wirvsvirus Project and Its Impact
Schikarski, Larissa
2024|DOI: 10.48548/pubdata-1696This article explores Citizen Entrepreneurship (CE) as a powerful tool for addressing global challenges through local action, particularly in the context of the COVID-19 pandemic. Focusing on the #WirvsVirus project in Germany, the study analyzes the theoretical underpinnings, practical applications, and future implications of CE. Key elements such as collective efficacy, proximity, and user-producer identities are discussed, offering a comprehensive framework for understanding CE’s role in fostering social innovation and community resilience.
Habilitation
The Electric Guitar in Rock Music
Herbst, Jan-Peter
2025|DOI: 10.48548/pubdata-1664This research examines the role and practices of the electric guitar in rock music in terms of playing styles and techniques, technologies, and various relevant cultures. With a portfolio of three books, four articles, and three chapters, the research analyses the affordances and limitations of harmonic distortion for solo and rhythm guitar playing in rock music from its beginnings to contemporary practices, with a particular focus on virtuosity and ‘shredding’—the (often) ostentatious display of technical prowess. Concerning technology, the research explores the musical, sociological, and psychological dimensions of equipment choice and acquisition (including the so-called ‘gear acquisition syndrome’), advances in guitar and amplification technologies, and the creation of an effective and expressive guitar sound in record production. Finally, the research documents how playing practices and equipment use are negotiated in mainstream and niche cultures, focusing on more recent scenes prevalent on the internet. The portfolio, as a whole, fills significant gaps in current (electric) guitar scholarship by examining topics relevant to practising guitarists from a musicological perspective, as opposed to 1) common approaches in popular/cultural studies that tend to ignore issues of playing and technologies in favour of issues related to identity, society, and the environment, and 2) computer science and engineering approaches that quantify the material reality of the instrument with little regard to playing and guitar culture.
Journal Article
Students’ Beliefs About Trigger Warnings
Sevincer, Timur; Tenbrueggen, Leonie; Sokolis, Marvin
2024|DOI: 10.48548/pubdata-1695Trigger warnings aim to help people emotionally prepare for potentially disturbing material or avoid the material altogether. There has been a lively debate in society and academia whether the widespread use of trigger warnings helps, harms, or has no substantial impact. Recent meta-analytic evidence suggests trigger warnings have no effect on people’s emotional reaction, avoidance, and comprehension. They do however heighten a negative anticipatory reaction. We examined students’ attitudes toward trigger warnings in a non-English-speaking country – Germany, and whether their beliefs about the effects of trigger warnings on themselves and others match the meta-analytic evidence. Students held relatively positive attitudes toward trigger warnings and advocated their use. Their beliefs about the effects of trigger warnings however did not concur well with the actual effects. Our findings suggest that making students aware of the empirical evidence on trigger warnings would benefit discussions around trigger warnings.
Journal Article
Organizing Counterpublics: Scenes from Contemporary Russia
Kalinina, Anna; Beyes, Timon
2024|DOI: 10.48548/pubdata-1694Writings on counterpublics, publicness and the public realm present a theoretical and empirical dialectic of a public sphere in the singular and multiple counterpublics. We update and relocate this interplay by situating our paper in present-day Russia and the protests against the invasion of Ukraine. Through exemplary scenes of counterpublicness, and drawing upon Russian and Western scholarship, we develop a notion of counterpublics as a minimal condition of organization understood as the collective capacity to act. If the public sphere designates a controlled theatre for the organization of social experience, then the self-organized and dispersed struggle to enable moments of publicness keeps alive and rehearses political organizing under dire conditions.
Journal Article
Organized Labor, Labor Market Imperfections, and Employer Wage Premia
Dobbelaere, Sabien; Hirsch, Boris; Mueller, Steffen; Neuschaeffer, Georg
2024|DOI: 10.48548/pubdata-1693This article examines how collective bargaining through unions and workplace codetermination through works councils relate to labor market imperfections and how labor market imperfections relate to employer wage premia. Based on representative German plant data for the years 1999–2016, the authors document that 70% of employers pay wages below the marginal revenue product of labor and 30% pay wages above that level. Findings further show that the prevalence of wage markdowns is significantly smaller when organized labor is present, and that the ratio of wages to the marginal revenue product of labor is significantly larger. Finally, the authors document a close link between labor market imperfections and mean employer wage premia, that is, wage differences between employers corrected for worker sorting.
Journal Article
Unseating Mastery: The University and the Promise of the New
Hörl, Erich; Lalu, Premesh
2024|DOI: 10.48548/pubdata-1692The conversation between Erich Hörl and Premesh Lalu draws on their extended conversation on efforts to link discordant temporal and spatial encounters with the idea of the university and how, more importantly, to care for the future of its educational responsibilities. While much of the debate on the university is focused on how it is affected by large-scale geopolitical shifts and the rapid expansion of technological resources, Hörl and Lalu bring into view a language of the university that holds to its promise in the sources of a founding supplement that may yet exhibit the potential for guiding the university through turbulent times ahead. This is a call for a retracing of the emergence of the complex hegemony of the master signifier in university discourse, and the potential to supersede it by way of a re-articulation of the desire for a concept of freedom borne out of the emancipation of the 19th-century institution of slavery.
Journal Article
Cultivating dispersed collectivity: How communities between organizations sustain employee activism
Stöber, Anna; Girschik, Verena
2024|DOI: 10.48548/pubdata-1690Pushing for social change at work is frustrating and precarious. Many employee activists therefore seek support in communities that form around their aspirations and reside ‘between’ organizations. This article advances our understanding of how community participation shapes employee activists’ experiences of their change agency as they return to and pursue their social purpose in their corporate lives. Grounded in an in-depth qualitative study of an inter-organizational community of employee activists, we introduce the notion of ‘dispersed collectivity’: employee activists generate a shared sense of collectivity that they maintain even as they disperse into their workplaces. Dispersed collectivity enables subtle agentic experiences by emboldening employee activists to endure their often-challenging corporate lives, unsettle corporate norms, and detach from their corporate positions. Even without mobilizing a collective push for change across firms, communities can thus play a critical role in sustaining employee activism. Our study contributes a more nuanced account of employee activists’ change agency and offers new theoretical insights into the role of inter-organizational communities in social change, the practices they can use to build collective momentum and empathic connections, and their impact on employee activists’ determination to drive social change from within.
Journal Article
CSR Communication and the Polarization of Public Discourses: Introduction to the Special Issue
Schoeneborn, Dennis; Golob, Urša; Trittin-Ulbrich, Hannah; Wenzel, Matthias; O'Connor, Amy
2024|DOI: 10.48548/pubdata-1689Corporate social responsibility (CSR) communication faces significant challenges due to an increasing polarization of public discourses. This polarization oversimplifies societal differences into “us versus them” dynamics, complicating consensus building and eroding trust in democratic processes. Traditionally, CSR communication research has focused on how organizations negotiate meanings between various stakeholders. However, the rise in polarization necessitates a broader research scope to understand its impact on CSR practices and organizational relationships. This Special Issue of Management Communication Quarterly explores these evolving challenges, analyzing how polarization reshapes CSR communication and outlining strategies for businesses to navigate this fragmented landscape. The issue also reflects on the broader role of corporations amidst tendencies of polarization and suggests directions for future research.
Collection's Items (Sorted by Submit Date in Descending order): 1 to 20 of 1519
Filter
Resource type
- 556 Dissertation
- 271 Journal Article
- 245 Working Paper
- 106 Bachelor Thesis
- 78 Master Thesis
- next >
Date issued
- 563 2020 - 2025
- 504 2010 - 2019
- 413 2000 - 2009
- 35 1990 - 1999
- 4 1986 - 1989