Journal ArticleParallel publicationPublished versionDOI: 10.48548/pubdata-2557

Identitätsarbeit und kollektive Beziehungsgestaltung im WhatsApp-Gruppenchat

Chronological data

Date of first publication2024-07-22
Date of publication in PubData 2025-11-19

Language of the resource

German

Related external resources

Variant form of DOI: 10.1007/s41244-024-00344-3
Frick, K. (2024). Identitätsarbeit und kollektive Beziehungsgestaltung im WhatsApp-Gruppenchat. Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik, 54(3), 433–463.
Published in ISSN: 0049-8653
Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik

Editor

Case provider

Other contributors

Abstract

Digitale Alltagskommunikation in Messengerdiensten findet nicht nur in dyadischen, sondern inzwischen auch in vielfältigen Gruppenkonstellationen statt. Deren kommunikative Dynamiken und die Frage, wie Nutzer:innen persönliche Erfahrungen in einer klar identifizierbaren Gruppe von Teilnehmer:innen erzählen, sind bisher nur in Ansätzen untersucht worden. Mithilfe des Small-Story-Ansatzes werden in diesem Beitrag Praktiken der Identitätsarbeit und kollektiven Beziehungsgestaltung im Gruppenchat eines adoleszenten Basketballteams untersucht. Dabei zeigt sich, dass sowohl die Etablierung als auch die Aufrechterhaltung der Gruppenidentität eine komplexe Aufgabe ist, die sowohl auf der sprachlichen Ebene, z. B. durch Angleichungsstrategien, als auch auf der inhaltlich-thematischen Ebene bearbeitet werden muss.

Everyday digital communication in messenger services takes place not only in dyadic constellations, but also in diverse group constellations. Their communicative dynamics and the question of how users narrate personal experiences in a clearly identifiable group of participants have only been investigated to a limited extent so far. Using the small story approach, this article explores practices of identity work and collective relationship building in the group chat of an adolescent basketball team. It is shown that both the establishment and maintenance of group identity is a complex task that must be dealt with both on a linguistic level, e.g. through alignment strategies, and on a content-related, thematic level.

Keywords

Storytelling; Identität; WhatsApp-Gruppenchat; Digitaler Sprachgebrauch; Beziehungsgestaltung; Positionierung; Identity; WhatsApp Group Chat; Digital Language Use; Relationship Building; Positioning

Faculty / department

More information

DDC

Creation Context

Research