Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.48548/pubdata-593
Resource typeDissertation
Title(s)Professionalisierung im Langzeitpraktikum
Subtitle(s)Unterstützung Studierender durch universitäre und schulische Lehrkräftebildner/-innen
Alternative title(s)Professionalization in the long term school placement: support of students by university- and school-based teacher educators
DOI10.48548/pubdata-593
Handle20.500.14123/628
CreatorBeckmann, Timo  0000-0002-2740-2291 (Fakultät Bildung, Leuphana Universität Lüneburg  02w2y2t16)
RefereeEhmke, Timo  0000-0001-9572-2185  136665438
Kreis, Annelies  1229377077
Besser, Michael  0000-0002-3755-1645  1241696241
AdvisorEhmke, Timo  0000-0001-9572-2185  136665438
AbstractIn this introductory paper, the current state of research on learning in long-term-internships in teacher education in light of an adapted utilization-of-learning-opportunities model is reviewed and three sub-studies are described. These sub-studies focus (a) on the cooperation of teacher educators between the first and second phases of teacher training, (b) on the students' inquiry-based learning during the long-term internship and (c) on mentoring conversations of teacher educators from schools, universities and supervisors of the practical training. The results are summarised and implications for research and teacher training are identified.

Im Rahmenpapier wird der Forschungsstand zum Lernen in verlängerten Praxisphasen während des Lehramtsstudiums anhand eines adaptierten Angebot-Nutzungs-Modells aufgearbeitet und es werden drei durchgeführte Teilstudien beschrieben. Diese Teilstudien fokussieren (a) die Kooperation von Lehrkräftebildner zwischen erster und zweiter Ausbildungsphase, (b) das Forschende Lernen der Studierenden während des Langzeitpraktikums und (c) Unterrichtsbesprechungen unterschiedlicher Lehrkräftebildner aus Schule, Universität und Vorbereitungsdienst. Die Ergebnisse werden zusammenfassend diskutiert und Implikationen für Forschung und Lehrkräftebildung abgeleitet.
LanguageGerman
Date of defense2019-10-22
Year of publication in PubData2020
Publishing typeFirst publication
Date issued2020-02-06
Creation contextResearch
NotesDas Rahmenpapier der kumulativen Dissertation enthält drei Beiträge.
Granting InstitutionLeuphana Universität Lüneburg
Published byMedien- und Informationszentrum, Leuphana Universität Lüneburg
Files in This Item:
File SizeFormat 

Rahmenpapier_Publikation_Beckmann.pdf
MD5: 580b594df275ae5bc8666f21a48d75c8
License:  Nutzung nach Urheberrecht
open-access

915.95 kB

Adobe PDF
View/Open

Items in PubData are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Citation formats
Access statistics

Page view(s): 7

Download(s): 4