DissertationFirst publication DOI: 10.48548/pubdata-593

Professionalisierung im Langzeitpraktikum

Unterstützung Studierender durch universitäre und schulische Lehrkräftebildner/-innen

Professionalization in the long term school placement: support of students by university- and school-based teacher educators

Chronological data

Date of first publication2020-02-06
Date of publication in PubData 2024-05-30
Date of defense2019-10-22

Language of the resource

German

Publisher

Other contributors

Abstract

In this introductory paper, the current state of research on learning in long-term-internships in teacher education in light of an adapted utilization-of-learning-opportunities model is reviewed and three sub-studies are described. These sub-studies focus (a) on the cooperation of teacher educators between the first and second phases of teacher training, (b) on the students' inquiry-based learning during the long-term internship and (c) on mentoring conversations of teacher educators from schools, universities and supervisors of the practical training. The results are summarised and implications for research and teacher training are identified.

Im Rahmenpapier wird der Forschungsstand zum Lernen in verlängerten Praxisphasen während des Lehramtsstudiums anhand eines adaptierten Angebot-Nutzungs-Modells aufgearbeitet und es werden drei durchgeführte Teilstudien beschrieben. Diese Teilstudien fokussieren (a) die Kooperation von Lehrkräftebildner zwischen erster und zweiter Ausbildungsphase, (b) das Forschende Lernen der Studierenden während des Langzeitpraktikums und (c) Unterrichtsbesprechungen unterschiedlicher Lehrkräftebildner aus Schule, Universität und Vorbereitungsdienst. Die Ergebnisse werden zusammenfassend diskutiert und Implikationen für Forschung und Lehrkräftebildung abgeleitet.

Grantor

Leuphana University Lüneburg

Study programme

Notes

Das Rahmenpapier der kumulativen Dissertation enthält drei Beiträge.

More information

DDC

370 :: Bildung und Erziehung

Creation Context

Research