BookParallel publicationAccepted version DOI: 10.48548/pubdata-1053

Bildanalysen: Gemälde, Fotos, Werbebilder

Picture analyses: paintings, photographs, advertising pictures

Preview & Downloads

Chronological data

Date of first publication2010-01-01
Date of publication in PubData 2024-06-27

Language of the resource

German

Related external resources

Variant form of ISBN: 3-89153-035-8
Faulstich, W. (2010). Bildanalysen: Gemälde, Fotos, Werbebilder. Wissenschaftler-Verlag.

Publisher

Other contributors

Abstract

Contrary to picture description and picture interpretation, here picture analysis stands in the focus of attention. Message and meaning of aesthetic single pictures are based in their respective formal structure. Four different categories are tested on more than 40 paintings, photographs and advertising pictures: the composition line, the fragment, the symbol, and the reference. With picture analysis taken as a product analysis based on methods, one aspect of modern transdisciplinary "picture science" is dealt with which does not seem to have found sufficient attention yet.

Im Unterschied zu Bildbeschreibung und Bildinterpretation steht hier die Bildanalyse im Zentrum. Aussage und Sinn ästhetischer Einzelbilder sollen jeweils in ihrer Struktur fundiert werden. An über 40 Gemälden, Fotografien und Werbebildern werden vier verschiedene Analysekategorien erprobt: die Kompositionslinie, das Fragment, das Symbol und der Verweis. Mit der Bildanalyse als methodenfundierter Produktanalyse wird ein Aspekt der aktuellen transdisziplinären Bildwissenschaft angesprochen, der bislang noch nicht zureichend Beachtung gefunden hat.

Keywords

Bildanalyse; Gemälde; Fotografie; Werbung; Image Recognition; Painting; Photography; Advertising

More information

DDC

700 :: Künste; Bildende und angewandte Kunst

Creation Context

Research