Dataset DOI: 10.48548/pubdata-1749
Virtual Reality Elterngesprächstraining
Virtual Reality Training Parent-Teacher Meeting
Preview & Downloads
Chronological data
Year of publication2025
Date of availability in catalog2025-05-02
Available from / since 2025-05-02
Language of the resource
German
Publisher
Other contributors
Abstract
Bei der Anwendung handelt es sich um ein immersives Virtual Reality (VR)-Trainingsprogramm, das Personen in verschiedenen Phasen ihrer pädagogischen Laufbahn unterstützt, darunter Studierende, Absolventinnen und Absolventen sowie Berufseinsteigerinnen und Berufseinsteiger. Das Training konzentriert sich auf die Weiterentwicklung von Beratungskompetenzen, die Bewältigung von Angst und das Erlernen effektiver Techniken für den Umgang mit einem Elterngespräch. Das VR-Training bietet ein sicheres und interaktives Umfeld, in dem die Teilnehmenden praktische Erfahrungen sammeln und Sicherheit im Umgang mit Elterngesprächen gewinnen können. Durch den Einsatz modernster VR-Technologie dient dieses Training als praktisches Instrument für angewandtes Lernen, das die Teilnehmenden in die Lage versetzt, Elterngespräche mit Zuversicht und Kompetenz zu führen. Das Training ist halbautomatisiert. Ein menschlicher Instruktor ist notwendig, um den Teilnehmenden durch das Gespräch zu führen. Das Training umfasst verschiedene Aussagen aus einem problemorientierten Elterngespräch. Die Nutzerinnen und Nutzer werden aufgefordert, das Elterngespräch zu führen und verbal auf die Aussagen und Fragen der (virtuellen) Mutter zu antworten. In diesem Anwendungsfall geht es um das Problem, dass der Schüler die Hausaufgaben vergisst, weshalb die Mutter zu dem Treffen eingeladen wurde. Ziel des Trainings ist es, gemeinsam mit der interagierenden Mutter mögliche Gründe und Lösungen für das Problem zu finden. Das VR-Format bietet eine virtuell vermittelte Umgebung, die es den Lernenden ermöglicht, Gesprächsszenarien auf eine ansprechende und realistische Weise zu üben. Das Training wurde in einer mehrwöchigen Interventionsstudie mit einer Kontrollbedingung empirisch validiert, an der 102 Personen teilnahmen. Die Ergebnisse zeigen, dass das Training die Vorbereitung der Teilnehmenden auf Elterngespräche verbessert und die Angst vor dem Gespräch reduziert.
The resource is an immersive Virtual Reality (VR) training program designed to support individuals at various stages of their teacher career, including students, graduates, and early-career professionals. The training focuses on developing counseling skills, managing anxiety, and learning effective techniques for managing a parent-teacher meeting. By offering a safe and interactive environment, the VR training enables participants to gain practical experience and confidence in navigating parent-teacher meetings. Thus, using state-of-the-art VR technology, this training serves as a robust tool for applied learning, empowering users to approach parent-teacher meetings with confidence and competence. The training is semi-automated. A human instructor is necessary to guide the interviewee through the interview. The training includes various statements from a problem-oriented parent-teacher meeting. The users are asked to conduct the parental interview and respond verbally to the mother's statements and questions. This use case deals with the problem of the student forgetting homework, which is why the mother was invited to the meeting. The goal of the training is to find possible reasons and solutions for the problem together with the interacting mother. The VR format provides a virtually mediated setting, allowing learners to practice interview scenarios in an engaging and realistic manner. The training was empirically validated through a multi-wave intervention study with a control condition, involving 102 participants. The results demonstrated its effectiveness in enhancing participants' preparedness for parent-teacher meetings and reducing interview-related anxiety.
Resource type
Dataset
Kinds of Data
Programs and Applications
Methods
Programming / Script-based data collection
Thematic classification
Digitales Lernen
Keywords
Virtual Reality; Elterngespräch; Simulation; Beratung; Kommunikation; Eltern; Professionalisierung; Berufliche Kompetenz; Lehrkräftebildung; Professional Competence; Beratungskompetenz; Training; Lehramtsstudium; Kommunikation; Programme; Programm; Training; Virtual Reality; Parent-Teacher Meeting; Lehrkräfte; Teacher; Kompetenz; Beratungskompetenz; Professional Competence; Consultation; Parents; Consultation Competence; Teacher Training; Competence Development; Teacher Education; Professionalisation; Applied Learning; E-Learning; Communication
Notes
Das VR-Training wurde mit Unity und C# entwickelt und für die Ausführung unter Windows optimiert, mit Kompatibilität für Oculus Meta Quest 2 und Oculus Meta Quest 3. Ein detailliertes Handbuch für die Einrichtung und Installation sowie ein Leitfaden für die Durchführung des Interviews sorgen für eine einfache Handhabung und reibungslose Umsetzung.
The VR training was developed using Unity and C#, and was optimized for execution on Windows, with compatibility for Oculus Meta Quest 2 and Oculus Meta Quest 3. A detailed manual is provided for setup and installation, along with a guide for conducting the interview to ensure ease of use and smooth implementation.
Faculty / department
More information
Time Period of the Collection of the Data
Time Period of the Creation of the Dataset
2022 - 2023
Temporal Coverage of the Dataset
Geolocation (Country)
Germany